ok...habis PART 1..contoh-contoh common peer pressure lah kan.
but if you have no one around you yg bermulot longkang macam tuh,bagussssss.Sennang hidop.
infact, we should avoid those people IF possible....kdg ada aja yg tak boleh avoid...
So lets move to factor lain...iaitu factor diri sendiri.
Contoh 1:
I was at Robinson couple days ago ,to buy a perfume,sbb yg kat rumah tuh dah nak habis....Terusssss pergi SF's counter , because I know which one I wanted to buy ,no fuss ,straight pergi counter dan tunjuk.."I want this !".patottt habsi situh dan bayar lah kan...
tapi tidakkkkkkkk.
Sales Assistant ( SA ) : But mam, this is 30ml, it cost you SGD75 dollar.
Me: yes, that one please...
SA: you do not want to see other range?
Me: No.I am using this one,and I need this one.
SA: But mam...30ml is $75 ,the 50ml is $100..its a bargain if you buy 50ml.
Me: oh wow!...A bargain ..but..I guess, the small one better ,easy for travelling...
SA: Mamm....Good price!!! if you buy 2 bottle of 30 ml, its already $150.This one good bargain.
Me: ( congak-congak...ok jugak ek..aku kan nak amalkan frugal living ,kenalah pikirkan value of money kan...). OK !..I take 50ml...
SA: Ok ,yeah...good bargain...
Me: Yes..***senyummm thank you.
SA: But mam...
Me: ( apa lagi mangkuk??!!!???) ..Yes?
SA: the 100 ml, is $139 dollar ..you want the 100 ml?..Better mammmm,good price..
Me: Ah??...100ml , $139 ?..wahhhhhhh..cheap leyyy... ( sekali ayat jer aku dah terpedaya ek..)
SA: yes...you should get this one ,100ml...good bargain...bla bla bla blaaaaaa
Me: ( rasa nak cekik lah aku si SA ni..)
to cut the story short..hahahaha..beginilah,pompuan ..senang terpedaya aku ni.padahal dalam kepala dah fikir takmo spend so much.Nasib baik botol besar ,so aku tak ambik.karang kat kastam JB kena tahan,kena bayar tax,tak kuasa kan??Nak bawak travel pon kurang practical.
Dah sampai rumah,aku fikir pulak.."ehh....100ml $139 dollar tuhh....goblok eh aku tak beli.."...hhahaaa
Contoh 2:
At Level 2, mark & Spencer .After I bought few office wear,pergi kaunter nak bayarrr.Tapi.dah nama orang meniaga,counter bayaran tuh,saja je lah depa letak dekatttttt dengan benda2x cute..toiletries..So,perempuan normal,mesti akan:-
1. toleh - ehhhhh..cantik2x nyerrrr
2.belek - ish ish ish ,ni kalo letak kat bla bla cantik ni..hm..wanginya hand wash dia...cantik nya color...
3.beli - nak nak pulak ,dia tulis situh, 2nd item 50% .So,dari nak beli satu,aku beli 2..rugi kan kalo beli satu jer kan????
4.Dan beli banyakkkkkk lagii...hm...color hijau cantek,color pink pon cantek...mana satu yer???
......?
do i need those??hell NO !
moral of the story???
Friday, October 23, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment